1. Wprowadzenie do tematu. Zabawa dotykowa Dotyk kropelki.
(Naczynie z wodą, kroplomierz, słomka lub strzykawka.)
Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami. Jedną dłoń kładzie na kolanie. Drugą dłoń wyciąga lekko przed siebie. Rodzic dziecku zakrapla (najlepiej kroplomierzem) na dłoń kropelkę wody. Dziecko, jak poczuje wodę na swojej dłoni, otwiera oczy, rozciera kropelkę, pocierając dłonią o dłoń. Rodzic prosi,aby dziecko odpowiedziało na pytanie: Co czułem, kiedy kropelka wody dotknęła mojej dłoni?
2. Odgadywanie treści obrazka.
Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz, pięć kawałków szarego papieru (takiej wielkości, aby przykryły obrazek) z narysowanymi na nich sylwetami słoneczek od 1 do 5.
Rodzic umieszcza na dywanie obrazek, przedstawiający nadmorski krajobraz, który przykryty jest pięcioma kawałkami szarego papieru. Na każdym kawałku papieru narysowana jest inna liczba słoneczek (od 1 do 5). Dziecko kolejno wymienia dowolną liczbę i przy pomocy Rodzica odsłania odpowiedni fragment obrazka. Próbuje odgadnąć, co jest przedstawione na obrazku.
3. Opisywanie nadmorskiego krajobrazu. Określanie cech morza.
Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się dokładnie obrazkowi umieszczonemu na dywanie i opowiedziało o nim. Następnie pyta: Jakie jest według ciebie morze? Dziecko opisuje morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp. Następnie pyta: Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (aby ułatwić porównanie można umieścić na dywanie obrazek przedstawiający krajobraz nad rzeką lub jeziorem) Jaki smak ma woda morska? Dlaczego morze jest słone? Wyjaśnia dziecku tajemnice słonego smaku wody morskiej.
Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów,z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.
4. Wakacyjny upominek – zajęcie plastyczne.
Rodzic pyta: Jakie pamiątki przywozimy z wakacji?; Dla kogo przywozimy pamiątki z wakacji?; Dlaczego wręczamy bliskim osobom pamiątki z wakacji?
Wyprawka, karta nr. 27, nożyczki klej, kolorowa włóczka lub bibuła.
Rodzic proponuje dziecku wykonanie wakacyjnego upominku dla bliskiej osoby.
Dziecko wycina z karty zaznaczone konturem kształty. Składa je według instrukcji tak, aby potworek otwierał i zamykał usta. Przykleja na czubku głowy potworka kolorowe włosy z włóczki lub z bibuły. Nadaje potworkowi imię.
5. Zabawa sensoryczna Rysujemy morskie fale.
Plastikowe tace, piasek, myjka do okien.
Rodzic ustawia na stole tace, której dno pokryte jest piaskiem. Pokazuje dziecku, jak można przedstawić graficznie morskie fale – rysuje palcem na piasku. Następnie wyrównuje powierzchnię
myjką. Dziecko próbują samodzielnie narysować fale. Po zakończeniu rysowania dziecko wyrównuje powierzchnię piasku.