Temat dnia : Witamy ptaki
I.
1. Wykorzystując laptop, komputer, albumy przyrodnicze ogląda obrazki przedstawiające znane gatunki ptaków ze zwróceniem uwagi na ptaki przylatujące do nas na wiosnę.
2. Razem z rodzicem przygotowuje kontury wycinając szablony : bociana , jaskółki, skowronka, czajki, wróbla.
3. Bociany na łące – zabawa z elementem równowagi / Rodzic opowiada, że bociany brodzą po łące poszukując żab – dziecko chodzi podnosząc wysoko nogi . Na sygnał żaba dziecko- bocian staje na jednej nodze ./
II. O czym mówią ptaki ? – rozmowa w oparciu o opowiadanie B. Szelągowskiej Ptasia narada.
Cele zajęcia: zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi do nas na wiosnę, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania.
Zadanie 1.
Rodzic czyta dziecku opowiadanie:
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. Kochani ! Pewnie niedługo zacznie się już w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem , jeśli nie ja ? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia !
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie … Może masz rację przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty …… Najpierw muszę gniazdo wyremontować, potem wysiadywać jajka , a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać …. Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzemy sił …. Rozejrzyj się , zobacz jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech nie jest wskazany.
– Masz rację bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować ….. Leń z niej , tyle powiem !
Nagle przyfrunęła pani czajka , niosąc coś w dziobie.
– Witajcie przyjaciele ! Ale się zmęczyłam. Zobaczcie , co znalazłam w swoim ogródku ! List od wróbelka z Polski ! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się spieszyłam do was !
Bocian wyprostował si ę na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.
– Ojej ! – zawołał zdenerwowany . – Czekają na nas ! Nie ma czasu do stracenia ! Musimy lecieć natychmiast ! Gdzie moje walizki ?
– Co tam walizki ! Trzeba czym prędzej witać wiosnę ! – zawołał skowronek . – Co to będzie ? Co to będzie ?
– Wiosna tuż, tuż, a my jeszcze w Afryce ! – lamentowała przerażona jaskółka . Ptaki bez zastanowienia spakowały wszystko i ruszyły w daleką drogę do Polski.
Zadanie 2.
Rozmowa z dzieckiem / rodzic zadaje pytania, dziecko odpowiada / : Od kogo ptaki dostały list ? Czego się z niego dowiedziały ? Jakie ptaki przylatują do Polski ? / Rodzic może pokazać mapę świata i wskazać, gdzie leży Afryka , a gdzie Polska i jaką drogę muszą pokonać ptaki /
Zadanie 3.
Rodzic pokazuje sylwetkę wcześniej wyciętego ptaka i ustala z dzieckiem , jaki odgłos ptak wydaje: bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju; jaskółka – ci – wit, ci – wit ; czajka ki- wit, ki-wit; wróbel ćwir, ćwir / dziecko powtarza /
Zadanie 4.
Rodzic układa przed dzieckiem obrazki wyciętych sylwet ptaków. Prosi , aby dziecko podało nazwy ptaków, dzieli nazwy na sylaby. Następnie poleca dziecku zamknięcie oczu , a sam zabiera jeden obrazek. Dziecko musi odgadnąć, który ptak odfrunął.
Zadanie 5.
Rodzic wspólnie z dzieckiem naklejają sylwety ptaków i je kolorują.
Uwaga zadania można wykonać w ciągu całego dnia.