Program profilaktyczny
Tytuł programu „Wczesne zapobieganie , lepsze efekty”
Cel programu:
- Propagowanie zdrowego stylu życia oraz profilaktyki antyalkoholowej , antynarkotykowej u dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców
- Zapobieganie uzależnieniom i innym destrukcyjnym zachowaniom oraz nieprawidłowej adaptacji społecznej dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wspieranie prawidłowego rozwoju i rozwijanie umiejętności psychospołecznych kluczowych dla tego okresu rozwojowego.
- Zapewnienie trwałego zwiększenia redukcji zagrożenia patologiami i wykluczeniem społecznym poprzez podniesienie umiejętności dzieci w radzeniu sobie z sytuacjami kryzysowymi.
- Wzmocnienie roli rodziny w wychowaniu dziecka.
- Traktowanie dziecka w sposób podmiotowy.
- Wyposażenie dzieci w umiejętności rozpoznawania niebezpieczeństwa i odpowiedniego reagowania w sytuacjach zagrożenia.
- Zachęcanie do zdrowego stylu życia poprzez zwiększenie wiedzy o zachowaniach prozdrowotnych, zasadach bezpieczeństwa i niektórych zagrożeniach dla zdrowia, w tym związanych z używaniem szkodliwych substancji.
- Uświadomienie rodzicom, że problemy emocjonalne, społeczne i trudne zachowania u dzieci w wieku przedszkolnym są pierwszą oznaką późniejszych kłopotów z nauką, sięgania po substancje psychoaktywne oraz zachowań antyspołecznych. Należy je więc uznać za „czerwony sygnał”.
Program profilaktyczny
Tytuł programu „ Gdy nie dymi wkoło wszystkim jest wesoło „
Cele programu :
a/ Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy, w tym przed szkodliwym wpływem palenia biernego;
b/ Wyposażenie dzieci w wiedzę n.t. szkodliwości palenia i skutków zdrowotnych i społecznych oraz kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomych postaw antynikotynowych;
c/ Uświadomienie dzieciom korzyści wynikających ze zdrowego stylu życia
d/ Zapobieganie uzależnieniom poprzez wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka i rozwijanie umiejętności psychospołecznych , takich jak asertywność w przypadku presji otoczenia
e/ Zapewnienie trwałego zwiększenia redukcji uzależnień poprzez podniesienie umiejętności dzieci w radzeniu sobie z sytuacjami kryzysowymi
f/ Wzmocnienie roli rodziny w wychowaniu dziecka, w tym uświadomienie, ze problemy dziecka w wieku przedszkolnym są pierwszą oznaką późniejszych kłopotów takich jak sięganie dziecka po substancje psychoaktywne
g/ Dowartościowanie dziecka, traktowanie go w sposób podmiotowy, ” wydobycie „ z niego kreatywności, otwartości, umiejętności współdziałania, itp.