cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU

ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU

DLA DZIECI Z WADAMI POSTAWY

( asymetria łopatek, skrzywienie kręgosłupa, plecy okrągłe)

: pw – pozycja wyjściowa

I. Ćwiczenia elongacyjne czynne.

1. „Kwiatek rośnie”

pw – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze.

Na hasło „kwiatek rośnie” dzieci powoli prostują tułów,

na hasło „kwiatek wyciąga się do słońca” wyciągają ręce jak najwyżej,

na hasło „kwiatek więdnie” dzieci powoli wracają do pw.

Należy zwrócić uwagę, aby dziecko nie pochylało tułowia w bok. Stopniowo wydłużać fazę wyciągania się dziecka.

Czas – ok. 2 min.

2. „Budowanie domu”

pw – siad skrzyżny, dłonie na kolanach, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę.

Na hasło „budujemy dom” dzieci przenoszą ręce w „skrzydełka”,

na hasło „budujemy parter” dzieci przenoszą prawą rękę w górę i ustawiają dłoń równolegle do podłogi nad głową,

na hasło „budujemy pierwsze piętro” dzieci ustawiają tak samo lewą rękę,

budujemy tyle pięter, aż dzieci maksymalnie wyciągną ręce w górę. Wówczas budujemy dach – dzieci łączą palce prawej i lewej dłoni tworząc dach. Zabawę powtarzamy 3-5 razy.

3. „Start rakiety”

pw – siad skrzyżny , ręce ułożone w skrzydełka.

Dzieci głośno odliczają „3, 2, 1, 0” , przy słowie „zero” rakieta startuje – dzieci energicznie, szybkim ruchem prostują ręce i wyciągają je w górę. W tej pozycji wytrzymują 2-3 sekundy, po czym układają ręce „w skrzydełka” przygotowują do startu kolejną rakietę.

Czas – ok. 2 min.

Możliwe błędy: brak korekcji postawy w siadzie, pochylenie tułowia w bok, wyciągnięcie rąk w górę w skos, a nie w pion.

4. „Przesuń piłkę jak najdalej”

pw – pozycja niska Klappa

Ruch: maksymalne przesuwanie piłki palcami rąk do przodu po podłodze w przód.

5. „Dotknij piłki leżąc”

p – leżenie przodem (na brzuchu), ręce wyprostowane, wyciągnięte w przód, pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk, w odległości 5-10 cm od rąk leży piłka.

Ruch: wysuwanie palców rąk po podłodze jak najbardziej do przodu próbując dotknąć piłki.

6. „Zrywanie jabłek”

pw – stanie

N hasło „nazrywaj jabłek” dzieci stają na palcach wyciągając na zmianę prawą i lewą rękę

jak najwyżej starając się „zerwać” wysoko wiszące jabłko.

7. „Przeciąganie się gąsienicy”

pw – klęk podparty

Ruch: uniesienie prawej ręki w przód i lewej nogi w tył (do poziomu) i wytrzymanie przez chwilę „wydłużając się”.

Powrót do pw.

Powtórzyć ćwiczenie ze zmianą ręki i nogi. Całość powtórzyć 6-8 razy.

II. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie prostownika grzbietu.

1.„Ślimak”

pw – leżenie przodem (na brzuchu) z nogami wyprostowanymi i złączonymi.

N hasło „ślimak, pokaż rogi” dzieci podnoszą głowę i ręce nad podłogę przykładają do skroni zwinięte w pięść dłonie i prostując wskazujące palce „pokazują rogi” jak ślimaki.

Łokcie powinny być uniesione nad podłogą.

N hasło „schowaj rogi” dzieci zginają wskazujące palce,

na hasło „ślimak odpoczywa” dzieci kładą dłonie na podłodze pod brodą. Powtórzyć 5 – 6 razy.Możliwe błędy: oderwanie klatki piersiowej od podłogi, niskie uniesienie łokci.

2. „Czatujący Indianin”

pw – leżenie przodem(na brzuchu), ręce wzdłuż tułowia.

Na hasło „Indianin patrzy” dzieci podnoszą jedna rękę do głowy, trzymając dłoń nad oczami jako osłonę, jednocześnie unoszą nad podłogę głowę i podobnie jak czatujący za krzakiem Indianin obserwują przed sobą teren.

Na hasło „Indianin odpoczywa” następuje powrót do leżenia na brzuchu,

na ponowne hasło „Indianin patrzy” następuje zmiana rąk. Czas – ok. 2 min.

Możliwe błędy: oderwanie klatki piersiowej od podłogi, boczne skręty tułowia, oparcie głowy i tułowia o podłogę.

3. „Pływanie strzałką”

pw – leżenie przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane i złączone, ręce wyprostowane, wyciągnięte jak najdalej przed siebie. Głowa uniesiona, nad brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk.

Ruch: uniesienie złączonych i wyprostowanych rąk i nóg nad podłogą, wykonywanie nogami ruchów nożycowych (pływanie strzałką).

4. „Lornetka”

pw – leżenie przodem z dłońmi pod brodą.

Na hasło „popatrz przez lornetkę” dzieci odrywają ręce od podłogi, przenoszą dłonie do oczu, naśladując nimi lornetkę.

Możliwe błędy: oderwanie klatki piersiowej od podłogi, boczne skręty tułowia, oparcie łokci i głowy o podłogę.

5.. „Samolot – rakieta – odrzutowiec”

pw – leżenie przodem ( na brzuchu) z nogami wyprostowanymi i złączonymi.

Na hasło „samolot” dzieci przenoszą wyprostowane ręce w bok,

na hasło „rakieta” przenoszą ręce w przód,

na hasło „odrzutowiec” przenoszą ręce skośnie w tył.

Zmieniać hasło 10-15 razy co 2-3 s.

6. „Pracowite raki”

pw – podpór tyłem o nogach ugiętych.

Na hasło „raki pracują” dzieci przenoszą na brzuchu drobne przedmioty (np. woreczki, zeszyty, zabawki) z miejsca na miejsce (np. z jednego pokoju do drugiego).

Powtórzyć kilka razy.

Możliwe błędy: niskie trzymanie bioder (poniżej linii barki – kolana).

7. „Zrywanie kwiatów”

pw – leżenie przodem z dłońmi pod brodą

Na hasło „zerwij bukiet kwiatów” dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę naśladując zrywanie kwiatów i układanie ich w bukiet.

8. „Kurki dziobią ziarenka”

pw – klęk podparty z dłońmi skierowanymi palcami do środka

Na hasło „kurki dziobią ziarenka” dzieci uginając ręce w łokciach dotykają lekko brodą do podłogi. Po każdym „dziobnięciu” następuje wyprost rąk i ponowne ich ugięcie.