Ćwiczenia
metodą Labana
Metoda Labana jest metodą gimnastyki twórczej, metodą improwizacji ruchowej, u której podstaw leży naturalna ruchliwość. Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu, ekspresji, ćwiczeniami muzyczno – ruchowymi, zabawą, tańcem, opowieścią ruchową.
Podstawowe tematy tej metody to:
- wyczucie własnego ciała,
- wyczucie przestrzeni,
- wyczucie ciężaru i czasu,
- doskonalenie płynności ruchów,
- kształcenie umiejętności współdziałania z partnerem.
Korzyści wynikające z ćwiczeń prowadzonych metodą Labana:
- dzieci wzbogacają swoje doświadczenia związane z wyczuciem własnego ciała, czasu, ciężaru, przestrzeni
- ruchy są bardziej płynne
- dzieci nieśmiałe, mające na co dzień trudność z wyrażaniem swoich myśli i uczuć, podczas zajęć gimnastyki ekspresyjnej mogą się „otworzyć” na innych, wykazać się pomysłowością
- zróżnicowane tempo i nastrój muzyki pozwalają wyzwolić radosną i spontaniczną ekspresję ruchową, a zabawy prowadzone tą metodą są dla dzieci źródłem odprężenia i relaksu.
Przykłady ćwiczeń metodą Labana:
- Wyczucie przestrzeni
Dzieci biegają po sali w dowolnych kierunkach przy muzyce. Na przerwę w muzyce przyjmują taką pozycję, aby jedna część ciała stykała się z drugą, np. łokieć wita się z kolanem; dłoń wita się ze stopą itd.
- Wyczucie świadomości własnego ciała
Dzieci naśladują tańczące węże. Rozwijają się, wyciągają, kręcą tułowiem, głową i syczą.
- Wyczucie ciężaru i czasu
Dzieci są „siłaczami” przenoszą rękami lub nogami ciężkie kamienie, pojedynczo, parami lub w małych grupkach.
- Doskonalenie płynności ruchów
Dzieci wyobrażają sobie, że tańczą po tafli jeziora. Na przerwę w muzyce zamieniają się w kamienne posągi – nieruchomieją
- Współdziałanie z partnerem
Dzieci stoją w parach. Jedno z nich jest cieniem. Chodzą tak jak człowiek i jego cień.
Zabawy tego typu dają wiele radości i okazji do spontanicznej aktywności, rozładowania nadmiaru energii, a także prowadzą do wyciszenia nagromadzonej energii.
Dzieci poznają nowe sposoby wyrażania siebie i swoich odczuć poprzez ruch własnego ciała zgodnie z rytmem muzyki lub własnej wyobraźni. Na zajęciach występuje tak pożądana integracja grupy, dzięki kontaktom między wszystkimi jej członkami, także między dziećmi bardziej lub mniej sprawnymi ruchowo. Dzieci uczą się przestrzegać norm i zasad współżycia grupowego. Poznają też różne gatunki muzyki, wyrabiają sobie nawyk wsłuchiwania się w jej przesłanie, dostosowując się do poleceń osoby prowadzącej niezależnie od tego, czy jest to nauczyciel, czy kolega z grupy. Kształtuje to umiejętność reakcji na znaki umowne, symbole, rozwija poczucie rytmu, umiejętność swobodnego i spontanicznego wyrażania muzyki ruchem całego ciała, co w rezultacie usprawnia motorykę.
- Wyczucie (świadomość) własnego ciała:
* Gąsienica – leżenie przodem, dzieci pokazują jak porusza się gąsienica;
* Słoń, wróbel, kot… – naśladowanie ruchem wymienionych zwierząt (pokażcie jak
porusza się kot, który próbuje upolować mysz);
* Kwiatek – dzieci pokazują, jak rozwija się kwiatek, gdy świeci słońce i jak się
zamyka, gdy słońce zachodzi;
- Wyczucie ciężaru i czasu:
* Piłka – dzieci pokazują, jak odbija się ciężka piłka, a jak lekka dmuchana;
* Film – dzieci pokazują, jak zachowują się ludzie na filmie, który jest przyśpieszony,
a jak na filmie zwolnionym;
* Chwytanie baniek mydlanych, opadających liści lub piórek.
- Wyczucie przestrzeni:
* Pułapka – dzieci wyobrażają sobie, że ich buty przykleiły się do podłogi, należy
spróbować je odkleić;
* Motylki – dzieci pokazują, jak fruwają motylki;
* Rysunki – przy muzyce dzieci rysują w powietrzu dowolne figury, następnie
poruszają się po sali wg narysowanego przez siebie projektu.
- Rozwijanie wyczucia płynności ruchu i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie:
* Pszczoły – (przy muzyce) slalom między kwiatkami;
* Wiatr – dzieci pokazują, jak porusza się człowiek idący pod wiatr i jak idący z
wiatrem;
* Swobodny taniec przy muzyce na pauzę przyjęcie zastygłej pozycji ciała.
- Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy:
* Lustro (w parach) – jedno dziecko wykonuje dowolne ruchy, drucie stojące naprzeciw niego powtarza je wiernie (zmiana ról);
* Taniec – dzieci tańczą przy muzyce, na pauzę dowolną częścią swojego ciała starają
się dotknąć dziecka stojącego najbliżej.
Muzyka do wykorzystania przy ćwiczeniach:
https://www.youtube.com/watch?v=EZN2y-bJ-kQ
https://www.youtube.com/watch?v=obgEPWXn_t0
https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig
https://www.youtube.com/watch?v=1EtPS3h-Tio
https://www.youtube.com/watch?v=ppdqXmYHVtw
https://www.youtube.com/watch?v=Trbe2c7BYyQ