cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Integracja sensoryczna (20.06.2020)

Ćwiczenie 1

Cel ćwiczenia

  • Planowanie motoryczne– utrzymywanie woreczka albo poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia takiej pozycji, by poduszka bądź woreczek nie spadły.
  • Dynamiczna kontrola postawy– zabawa wymaga kontroli ciała w jego środkowej osi; układ mięśniowo – szkieletowy musi zareagować na zmiany w ruchach dziecka, tak żeby utrzymało ono równowagę. Oś środkowa to niewidoczna linia, która oddziela prawą część ciała od lewej. Przebiega od czubka głowy przez nos aż do dołu.
  • Zmysł równowagi– dzięki bodźcowi proprioceptywnemu działającemu na głowę (woreczek, poduszka) zmysł równowagi, proprioceptywny i wzrokowy muszą się zintegrować, żeby dziecko zachowało równowagę.

Potrzebne rzeczy:

  • woreczek z grochem,
  • mała poduszka,
  • rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik).

Sposób zabawy poziom I

  • Dziecko trzyma woreczek na głowie i porusza się po linii prostej.

Sposób zabawy poziom II

  • Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej.

Sposób zabawy poziom III

  • Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach.

Sposób zabawy poziom VI

  • Dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w ręku nietłukący się przedmiot

Ćwiczenie 2

Cel ćwiczenia

  • rozwijanie świadomości dotykowej;
  • rozpoznawanie materiałów i faktur – nazywanie;
  • nazywanie części ciała.

Materiały

  • słomki, piórka, aksamit, jedwab, wełna, puszki, kulki waty, bawełna, sztruks, poliester itp;
  • chustka do przewiązania oczu.

Przebieg

Przewiązujemy dziecku oczy chustką, a następnie pytamy je gdzie czuje  dotyk. Na przykład kładziemy  palec na jego kolanie, karku lub łokciu. Czy dziecko umie powiedzieć, gdzie jest dotykane? J

Dotykamy części ciała palcem lub dla odmiany używamy piórka albo kulki waty.

Inne ćwiczenie, dzięki któremu uwrażliwiamy jeszcze bardziej świadomość dotykową dziecka, to dmuchanie na różne części ciała przez słomkę.