Ćwiczenie 1
Cel ćwiczenia
- Planowanie motoryczne– utrzymywanie woreczka albo poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia takiej pozycji, by poduszka bądź woreczek nie spadły.
- Dynamiczna kontrola postawy– zabawa wymaga kontroli ciała w jego środkowej osi; układ mięśniowo – szkieletowy musi zareagować na zmiany w ruchach dziecka, tak żeby utrzymało ono równowagę. Oś środkowa to niewidoczna linia, która oddziela prawą część ciała od lewej. Przebiega od czubka głowy przez nos aż do dołu.
- Zmysł równowagi– dzięki bodźcowi proprioceptywnemu działającemu na głowę (woreczek, poduszka) zmysł równowagi, proprioceptywny i wzrokowy muszą się zintegrować, żeby dziecko zachowało równowagę.
Potrzebne rzeczy:
- woreczek z grochem,
- mała poduszka,
- rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik).
Sposób zabawy poziom I
- Dziecko trzyma woreczek na głowie i porusza się po linii prostej.
Sposób zabawy poziom II
- Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej.
Sposób zabawy poziom III
- Dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach.
Sposób zabawy poziom VI
- Dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w ręku nietłukący się przedmiot
Ćwiczenie 2
Cel ćwiczenia
- rozwijanie świadomości dotykowej;
- rozpoznawanie materiałów i faktur – nazywanie;
- nazywanie części ciała.
Materiały
- słomki, piórka, aksamit, jedwab, wełna, puszki, kulki waty, bawełna, sztruks, poliester itp;
- chustka do przewiązania oczu.
Przebieg
Przewiązujemy dziecku oczy chustką, a następnie pytamy je gdzie czuje dotyk. Na przykład kładziemy palec na jego kolanie, karku lub łokciu. Czy dziecko umie powiedzieć, gdzie jest dotykane? J
Dotykamy części ciała palcem lub dla odmiany używamy piórka albo kulki waty.
Inne ćwiczenie, dzięki któremu uwrażliwiamy jeszcze bardziej świadomość dotykową dziecka, to dmuchanie na różne części ciała przez słomkę.