Temat: Zwierzęta wiejskie i ich młode.
1.Wysłuchanie wiersza „Na wiejskim podwórku” Stanisława Karaszewskiego
Na podwórko dumne matki przyprowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Znalazło mamę każde dzieciątko.
2.Rozmowa na temat wiersza S. Kraszewskiego Na wiejskim podwórku.
Rodzic zadaje pytania
– Gdzie rozgrywała się sytuacja przedstawiona w wierszu?
– Jakie zwierzęta występowały?
– Co przydarzyło się zwierzętom?
– Dlaczego pogubiły się dzieci?
– Jak myślicie, co czuły wtedy mamy?
– Jak skończyła się ta przygoda?
– Czy wszystkie mamy znalazły dzieci?
-jak nazywa się dziecko krowy, kozy, owcy, świni, kury, gęsi, kaczki?
3. Oglądanie prezentacji” Zwierzęta wiejskie”-omawianie wyglądu wymienionych zwierząt
ZWIERZĘTA WIEJSKIE Prezentacja
4.Karta pracy . Połącz zwierzęta dorosłe i ich młode
5. Karta pracy 34-35 Dzieci:
− odszukują wśród naklejek zdjęcia młodych osobników zwierząt przedstawionych na obrazku, − naklejają je obok rodziców,
− naśladują odgłosy zwierząt
– młodych i dorosłych,
− nazywają zwierzęta, które są na zdjęciach; otaczają pętlami zwierzęta, które są zwrócone w tę samą stronę.
6.Zabawa ruchowa Kaczki na spacerze.
Dzieci są kaczkami. Spacerują po całej sali w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt (w przysiadzie, trzymając się rękami za kostki nóg). Na sygnał rodzica – np. klaśnięcie – kaczki zatrzymują się i poruszają skrzydłami (dzieci wyciągają ręce, zgięte w łokciach, w bok i w szybkim tempie poruszają nimi w górę i w dół)
7. Puzzle matematyczne. Układanie pociętego obrazka w całość